09104945869 - 02188780075 info@andishemehr.com

header

مهارت خود آگاهی در زندگی

صفحه اصلی / مقالات / ازدواج / مهارت خود آگاهی در زندگی

يكي از مهم ترين مهارت هاي مورد نياز زندگي مشترك توانايي آگاهي از خود و خصوصيات  مختلف خود است . اين توانايي به فرد كمك مي كند تا با توانايي ها و ضعف ها وساير خصوصيا ت  خود آشنا شده وبا آگاهي عميق از خود وارد زندگي با فرد ديگري شود.مهارت خود آگاهي به انسانها كمک می كند تا افراد:

  1. بتوانند احساسات خود را شناسايي كنند ،از آنها آگاه شده و اين احساسات را كنترل كنند. ناتواني در كنترل احساسات مي تواند به بزهكاري ،اعتياد،خشونت ،درگيري با ديگران،بدرفتاري با كودكان ونوجوانان بيانجامد.
  2. بتوانند بر نقاط ضعف و نقاط قوت خود آگاه شده و با تكيه بر نقاط قوت ،نقاط ضعف خود را كاهش دهند.آگاهي از نقاط ضعف باعث مي شودكه فرد با استفاده از اين آگاهي بتواند تسلط بيشتري برخود داشته باشد.
  3. بتواننداز  نيازهاي خود آگاه شوند و از مسيرهاي سالم به رفع نيازهاي خود بپردازند. با شناخت نيازها فرد مي تواند راه و روش بهتري براي مقابله بردارد.
  4. بتواننداهداف واقع بينانه اي براي زندگي خود تعيين كنند . به اين ترتيب از دنبال كردن اهداف بسيار ايده آل ،تخيلي ،كمال گرايانه  دوري گزينند. تنظيم اهداف غير واقع بينانه باعث بزهكاري، ناكامي، خشم وخشونت ،خودكشي ،بي بندوباري و...مي شود.
  5. بتوانند به ملاك هاي ارزشمندي آگاه شده و ارزش خود را در زندگي بيابند. به اين ترتيب ،فرد از دنبال كردن ارزش هاي كاذب خودداري نموده وبا رضايت و آرامش بيشتري زندگي خود راطي مي كند.
  6. بتوانند فرآيند هويت يابي خود را به طور سالمي به انجام برساند.دست يابي و كسب يك هويت سالم باعث مي شود زندگي بزرگسالي بر پايه هاي محكم و قوي بنا شود.

خود آگاهي مي تواند باعث بهبود و رشد ارتباطات زوجين شود. هر چه فرد بهتر خود را بشناسد ،‌بهترمي تواند از عهده مشكلات و استرس هاي زندگي مشترك برآيد.

مهارت خودآگاهی

مهارت خود آگاهي اجزاي زيادي دارد از جمله:

شناخت احساسات

شناخت و تنظيم اهداف و برنامه زندگي

شناخت و تنطيم تفريحات و سرگرمي ها

شناخت توانايي ها

شناخت ضعف ها

شناخت ارزش ها

شناخت مسئوليت ها

شناخت فرهنگ

شناخت مذهب

شناخت علائق

شناخت آرزوها

شناخت استعدادها

 ضرورت اين مهارت و توانايي از آن بابت است كه قبل از ازدواج فرد بداندچه هدفي براي خود دارد و ازدواج خود را نيز در  راستاي هدف اصلي زندگي خود برنامه ريزي كند.به طور مثال ، فردي كه يكي از اهداف زندگي اش تحصيلات طولاني وعميق است نمي تواند با فردديگري ازدواج كند كه هدف زندگي اش پيشرفت مالي و دست يابي به امكانات مالي وسيع است.زيرا، تحصيل طولاني تا مدتي مانع فعاليت مالي شخص مي شود و اگر فرد بدون توجه به اهداف زندگي اش ازدواج كند مسلما به مشكل برخواهد خورد.فردي را درنظر بگيريد كه هدف زندگي اش رسيدن به رشد و كما ل عرفاني است و با فردي ازدواج كرده است كه به لذت بردن از زندگي و داشتن خوشي بسيار اهميت مي دهد. اين دو ،‌پس از ازدواج مشكلات زيادي پيدا خواهندكرد.

يكي از مهمترين اجزا مهارت خود آگاهي ،شناخت احساسات است.اگر چه ممكن است تعجب كنيد ولي ناتواني در شناخت احساسات مشكل شايعي است. بعضي از افراد به علت ناآگاهي از احساسات وهيجان هاي خود نميتوانند به موقع آنها را كنترل كنند.به همين دليل، ناگهان و نا آگاهانه دست به اعمال و اقداماتي ميزنندكه بعدا از انجام آنها پشيمان و نادم ميگردند.

قسمت مهمي از مهارت خود آگاهي به شناخت تفاوت هاي بين خود و ديگران  مي پردازد. شناخت تفاوت هاي بين زن و مرد يكي از مهمترين قسمت هاي مهارت خود آگاهي است كه به لحاظ اهميت آن در ازدواج در بخش مستقلي ارائه شده است.


اشتراک در شبکه های اجتماعی



ارسال دیدگاه