09104945869 - 02188780075 info@andishemehr.com

header

ملاک های مهم گزينش همسر

صفحه اصلی / مقالات / ازدواج / ملاک های مهم گزينش همسر

افراد مختلف ملاك هاي مختلفي براي ازدواج خود قائلند. در زير ،‌بيشترين عواملي كه معمولا مورد بحث و سوال قرار مي گيرد،‌ ارائه شده اند:

 

1- سن – در مورد سن بهتر است كه اختلاف سن زوجين از يك محدوده خاصي تجاوز نكند. چنان چه اختلاف سن زوجين از حدود 7-5 سال تجاوز كند و مثلا حدود 12-10 سال باشد،‌ به احتمال زياد مشكل زاست. زيرا يكي از زوجين در يك مرحله رشدي و ديگري در مرحله ديگررشدي است و به همين دليل خواسته ها، انتظارات، علائق و... . بسياري ديگر از خصوصيات آنها متفاوت خواهد بود.

 عامل سن تاحد زيادي تحت تاثير عوامل اجتماعي و فرهنگي نيز هست. به طوري كه در كشور ما بالاتربودن سن زن نسبت به همسر پذيرفته نمي شود و خانواده ها،‌ اطرافيان و جامعه نگرش منفي نسبت به اين موضوع دارند. به همين دليل،‌ حتي اگر براي زوجين اين موضوع حل شده باشد،‌ نگرش هاي منفي رايج در جامعه برنظر آنان اثر خواهد گذاشت.

2- وضعيت اجتماعي و فرهنگي توصيه ها بر آن است كه تاحد ممكن شباهت هاي نسبي بين زوجين وجود داشته باشد. چنان چه زوجين از يك وضعيت اجتماعي و فرهنگي مشابهي برخوردار باشند،‌ كمتر به اختلافات و سوء تفاهم خواهند رسيد.

در مورد وضعيت مذهبي هم نكته بالا صحيح است و بهتراست در اين مورد هم تاحد زيادي اصل مشابهت رعايت شود. زندگي‌ مشترك،‌ بسيار سخت خواهد بود هنگامي كه يكي از زوجين مذهبي باشد و ديگري چندان به مذهب اهميت ندهد.

 

3- تحصيلات درحوزه تحصيلات نيز توصيه بر آن است كه زوجين از وضعيت تحصيلي  نسبتا مشابهي برخوردار باشند.

 

4- قوميت – همانند بحث هاي قبلي توصيه مي شود از اين نظر نيز تا حدامكان شباهت هايي بين افراد وجود داشته باشد. چنان چه زوجين از دو قوم مختلف و با آداب و رسوم متفاوت باشند،‌ احتمال بروز اختلاف و سوء تفاهم ميان آنان با يكديگر و هم چنين با خانواده هاي يكديگر بسيار زياد است .

 

5- استقلال زوجين از خانواده اصلي جايگاه همسر در خانواده اصلي- نكته بسيار مهم و تعيين كننده اي كه در ازدواج وجود دارد،‌ ميزان استقلال  زوجين از خانواده هاي اصلي خوداست. گاهي افراد ازدواج مي كنند درحالي كه هنوز از خانواده خود از نظر رواني جدا نشده اند. اين افراد بيشتر” پسر يا دختر خانواده خود هستند تاهمسر ديگري “.به همين دليل كه وابسته به خانواده قبلي خودهستند،‌ نمي توانند به درستي نقش هاي همسري خود را اجرا كنند. درنتيجه،‌ زندگي مشترك آنان با آزردگي  و ناكامي همسر همراه است كه فشار زيادي را برزوجين تحميل مي كند. اين استرس همراه با استرس معمول يك ازدواج،‌ مي تواند به راحتي زوجين را با مشكلات جسمي و رواني زيادي روبه رو سازد. قبل از ازدواج جايگاه همسر در خانواده اصلي را ارزيابي كنيد. ارزيابي كنيد كه تا چه حد فرد مذكور مستقل از خانواده خود تصميم مي گيرد و تاچه حد وابسته به نظرات،‌ عقايد، تصميم گيري ها و... است.

گاهي اوقات عدم استقلال به گونه اي است كه مادر،‌ پدر يا اعضاي ديگر خانواده اصلي،‌ همسر را رها نمي كند و همراه وي وارد زندگي مشترك مي شود. مانند مردي كه پس از زندگي مشترك با آن كه مي تواند براي صرف ناهار يا شام به منزل خود برود ولي هم چنان به خانه قديمي خود رفته و با خانواده قديمي غذا صرف مي كند. يا خانواده قديمي براي هر كار خود دائما ازفرزندشان مي خواهند كه به كارهاي آنها بپردازد. درحالي كه مي توانند اين كار را به صورت ديگري انجام دهند. نمونه ديگر اين وضعيت،‌ دختري است كه پس از شروع زندگي مشترك خود هر روز خانه مادري است و بيشتر اوقات خود را در آن جامي گذراند. نمونه ديگر اين وضعيت كه بسيار شايع است خانمي است كه پس از ازدواج خود روزانه به مدت يك ساعت با مادر خود تماس تلفني دارد و اين برنامه هر روز تكرار مي شود.

اگر چه ارتباط با خانواده قديمي ضرورت دارد ولي بايد تحت شرايط محدودو مشخصي باشد. زوجين برنامه هاي مشترك خود را باهمكاري يكديگر تنظيم مي كنند. بيشترين وقت خود را به يكديگر اختصاص مي دهند و در كنار برنامه هاي اصلي و اساسي كه با يكديگر تنظيم مي كنند با دو خانواده قديمي هم ارتباط دارند.

ملاک های مهم گزينش همسر

6- ويژگي هاي ظاهري – اگر چه انسان موجودي است  زيبا پسند،‌ ولي ويژگي هاي ظاهري نقش اساسي و تعيين كننده اي در ازدواج و موفقيت آن ندارند. اصولا پايه گذاري ازدواج بر مسائلي كه بي ثبات و ناپايدار باشند،‌ اشتباه است. از‌ آن جايي كه زيبايي و جذابيت جسمي، امري با ثبات نمي باشد و با يك بيماري يا در اثر گذشت زمان از ميزان آن كاسته مي شود،‌  توصيه مي شود به عنوان ملاك اساسي ازدواج درنظر گرفته نشود.

 

7- وضعيت مالي – براي يك ازدواج معمولي،‌ ضروري است كه زوجين بتوانند مخارج يك زندگي معمولي را تامين كنند. چنان چه،‌ زوجين ناتوان از تامين مخارج ابتدايي زندگي خود باشند توصيه برآن است كه ازدواج به تاخير انداخته شود. گاهي اوقات،‌ زوجين از عهده مخارج زندگي مشترك برنمي آيند و از والدين يكديگر درخواست مي كنند كه آنان را حمايت كند. اين روش اگر چه ظاهرا مشكل را حل مي كند ولي به شدت مشكل زاست زيرا باعث مي شود ديگران به راحتي در زندگي آنان دخالت كنند. نمي توان هم نيازمند بود و هم استقلال داشت. به ياد داشته باشيد هر چيزي كه به دست مي آوريد،‌ چيزي را از دست مي دهيد.

ازدواج با شخص متمول،‌ فقط به دليل ثروت اونيز كار بسيار اشتباهي است. در اين جا هم پايه گذاري زندگي مشترك بر پايه بي ثباتي است. زيرا،‌ بايك تغيير اقتصادي يا يك سرمايه گذاري اشتباه،‌ ممكن است كه فرد سرمايه خود رااز دست دهد و پايه زندگي مشترك فرو ريزد.

 

در خصوص ملاك هاي بالا به ياد داشته باشيد كه اين ملاك ها نسبي هستند. مهارت هاي لازم برای ازدواج مي توانند به افراد كمك كنند كه بسياري از مشكلات را كاهش دهند. مثلا مهارت همدلي باعث مي شود يك انسان از يك كشور،‌ يك فرهنگ‌،‌ يك قوميت يا يك نژاد متفاوت با اخلاق ها،‌ آداب و رسوم و زمينه متفاوت اجتماعي و فرهنگي با يك انسان ديگري از يك كشور و فرهنگ ديگر زندگي مشترك سالمي داشته باشد. با اين وجود، آموختن و مسلط شدن براين مهارت ها نياز به آموزش،‌ تمرين و پختگي دارد. چنان چه مايليد با فردي از زمينه اجتماعي و فرهنگي مختلفي ازدواج كنيد حتما از مشاوره ازدواج استفاده كنيد.

 

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی



ارسال دیدگاه