09104945869 - 02188780075 info@andishemehr.com

header

شناخت تفاوت های زن و مرد

صفحه اصلی / مقالات / ازدواج / شناخت تفاوت های زن و مرد

انسان ها تفاوت هاي زيادي با يكديگر دارند. دلايل اين تفاوتها متعدد و متنوع است از جمله عوامل اجتماعي، فرهنگي،‌ زيستي و... نه تنها انسان ها با يكديگر تفاوت هاي زيادي دارند،‌ بين دو جنس مرد وزن نيز تفاوت هاي عمده اي وجوددارد. بعضي از اين تفاوت ها ريشه در عوامل زيستي و فيزيولوژيك است و بعضي از تفاوت ها ناشي از عوامل اجتماعي و فرهنگي. در زير به تعدادي از اين تفاوت ها اشاره مي شود:

تفاوت زن و مرد

     1. زنان عاطفي تر از مردان هستند. يكي از تفاوت هاي مهمي كه بين مردان و زنان وجود داردآن است كه زنان نسبت به مسائل عاطفي حساسيت تر بوده و بيشتر وارد پيچيدگي هاي مسائل عاطفي مي شوند. اين مطلب بدان معني نيست كه مردان بدون احساس هستند يا نسبت به مسائل عاطفي هيچ توجهي ندارند،‌ بلكه بدان معني است كه زنان بيشتر از مردان وارد مسائل عاطفي شده و در اين زمينه دقت بيشتري مي كنند. به همين دليل،‌ در پاره اي از موارد كه زن انتظار دارد به همان اندازه كه به شوهرش محبت مي كند به همان شكل و به همان صورت، محبت دريافت كند؛ ممكن است با ناكامي روبه رو شود يا احساس كند كه همسرش او را دوست ندارد.

     2 . مردان  به استقلال اهميت زيادي مي دهند. آن چه در مورد مردان اهميت فوق العاده اي دارد و به خصوص توجه به آن در زندگي مشترك بسيار مهم است،‌ موضوع استقلال مردان است. به ويژه، ‌مردان مايلند كه در مورد مسائل مالي،‌ تصميم گيري و مسائلي از اين قبيل مستقل باشند. عدم توجه همسر به اين موضوع مي تواند مشكلاتي را ايجاد كند.

     3 . زنان به مورد حمايت بودن اهميت زيادي مي دهند. آن چه براي زنان اهميت اساسي دارد آن است كه احساس كنند همسرشان به آنان احترام مي گذارد و به تامين و سلامت آنان اهميت مي دهد. خانمي كه احساس كند همسرش در اين زمينه به او توجهي ندارد يا احساس مسئوليتي در اين مورد نمي كند،‌ به شدت آزرده شده و واكنش هاي عاطفي شديدي نشان مي دهد.

 

     4 .  مردان به مديريت خانه اهميت بيشتري مي دهند. در كليه فرهنگ ها و جوامع،‌ قدرت اول خانواده را مرد مي دانند. اين موضوع جدا از تبعيض هاي جنسي است. مدير اوليه خانواده مرد است و مردان به اين نقش خود اهميت فوق العاده اي مي دهند. خانواده اي كه در آن زن خانواده بدون مشورت همسرش در مورد مسائل خانوادگي تصميم گيري مي كند،‌ يا قدرت اوليه خانواده است، با مشكلات زيادي روبه رو خواهد شد. در چنين خانواده اي،‌ احساسات مرد از خود به شدت لطمه و آسيب مي بيند.

     5 . ديدگاه مردان وزنان از ارتباط جنسي متفاوت است. يكي از تفاوت هاي مهم ميان زنان و مردان كه ريشه زيستي دارد،‌ تفاوت آنان نسبت به رابطه جنسي است. اين رابطه در زنان با احساسات و عواطف مثبت گره خورده است. در حالي كه در مردان، ارتباط جنسي امري است كه جنبه هاي فيزيولوژيك بيشتري دارد. ندانستن اين تفاوت گاهي باعث سوء‌تفاهم ميان زوجين مي شود.

 

     6 . ارتباط اجتماعي و حرف زدن در زنان اهميت بالايي دارد. زنان به ارتباط اجتماعي اهميت فوق العاده اي مي دهند. آنان با دور هم جمع شدن و صحبت كردن بسياري از فشارها و ناراحتي هاي خود را تخليه مي كنند. تمايل زنان به حرف زدن بيشتر از مردان است. همين موضوع گاهي باعث اختلاف ميان زوجين مي شود: زماني كه زن مايل است راجع به اتفاقات روزانه با شوهرش صحبت كند و همسر تمايل چنداني نسبت به اين موضوع احساس نمي كند. در اين حالت ممكن است زن تصور كند كه شوهرش فرد سرد و بي تفاوت و غير اجتماعي است و ممكن است شوهر از اين همه تمايل همسر به صحبت احساس كند كه وي فرد پرحرفي است كه به كار زائدي مي پردازد.

 

     7 . مردان كلي تربه مسائل نگاه مي كنند. مردان نسبت به مسائل و موضوعات مختلف به خصوص مسائل ارتباطي و اجتماعي ديد كل گرايانه اي دارند و وارد بعضي نكات ظريف و جزئيات نمي شوند. اين درحالي است كه زنان به اعماق و جزئيات ارتباطات توجه زيادي دارند. اين دقت باعث مي شود كه به جزئياتي توجه كنند كه معمولا مردان مورد غفلت و بي توجهي قرار مي دهند. نا آگاهي زوجين نسبت به چنين تفاوت هايي باعث مي شود كه زن تصور كند مرد نسبت به بسياري از مسائل بي توجه است و مرد تصور كند كه همسرش فردي حساس است و ذهن خود را  براي مسائل جزئي و بي اهميت مشغول مي سازد.

 

     8 . جذابيت جسمي  و آراستگي براي مردان از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. يكي از تفاوتهاي مهم ميان مردان و زنان در آن است كه مردان بيش از زنان تحت تاثير جذابيت جسمي قرارمي گيرند. آراستگي زن نيز براي مردان بسيار مهم  است.

 

تفاوت هايي كه در با لا مطرح شد ،‌ تعدادي از تفاوت هاي شايع ميان زنان و مردان است. اين تفاوت ها بدين معني نيست كه يكي بد و ديگري خوب است،‌ بلكه فقط به منزله يك تفاوت است و هر كدام از اين تفاوت ها داراي نقاط قوت و نقاط ضعفي است. نكته ديگري كه بايد به آن توجه كرد اين است كه اين تفاوت ها صد در صد و مطلق نيست. گاهي بعضي از مردان بسيار عاطفي مي توانند باشند. مطالب بالا را بايد به طور نسبي در نظر گرفت .

 


اشتراک در شبکه های اجتماعی



ارسال دیدگاه